Rahaayi

Monday, May 22, 2006

مرگ آهو

خوب راستشو بخواین دلم برای خودم تنگ شده.. دلم برای خردمند بودن تنگ شده.. و دلم برای سوال های اساسی کردن تنگ شده. امروز اومدم اینجا که داستان مرگ آهو رو براتون بگم.. یا بهتر بگم درباره مرگ آهو ازتون سووال کنم.

دیشب خواب دیدم که نصفه شب بود.. شاید حدود 12 شب. شاید 20 دقیقه مونده بود به 12 .. گرسنه بودم و میدونستم که دو نفر دیگه هم گرسنه ان.. خواستم گوشی تلفن رو بردارم و بهشون تلفن کنم.. بگم بیاین اینجا باهم شام بخوریم.. می دونستم که میان و خوش میگذره ولی خونه ام تاریک بود.. با خودم گفتم: من که به اندازه کافی نور ندارم.. بهتره فعلا کسی رو دعوت نکنم و امشب رو آروم بگذرونم.
بلند شدم تا چراغ روشن کنم.. آخه همه چراغها خاموش بودن.. مرتب چراغ روشن می کردم ولی چراغها خیلی کم نور بودن... می دونستم که این خواب رو قبلا هم دیده بودم.. اقلا یکی دوبار دیگه. خیلی نگران بودم.. نه اینکه از تاریکی بترسم.. ولی می ترسیدم که یه وقت بترسم.. شاید احساس امنیت نمی کردم.
همینطوری دونه دونه همه چراغها رو روشن کردم تا کم کم به اندازه یک چراغ نور و گرما فراهم شد.. و بعد اون چراغ کم کم گرمتر و پر نور تر شد و اگرچه نور هرگز خیلی زیاد نشد ولی دیگه مشکل تاریکی برطرف شد و احساس امنیت برقرار شد.

اونوقت با خودم فکر می کردم زندگی طبیعی برای یه آهو اینه که متولد بشه، علف بخوره و جست و خیز کنه.. جفت گیری کنه و بچه دار بشه.. و بعد از بین بره. حالا اگه یه آهو این وسط چند ماه پس از تولد از گله جدا بشه و دیگه نتونه گله ش رو پیدا کنه و ناچار بشه همیشه تنها و بیکس جست و خیز کنه، وقتی به سن جفت گیری میرسه جفتی نداره که باهاش جفت گیری کنه. پس از لذت جفت گیری کردن محروم میشه و طبعا تولید مثل هم نمی کنه و زود هم طعمه حیوانات دیگه میشه و از بین میره.

یه کسانی مثل وین دایر به اینجا که میرسه میگن: دنیا هیچوقت اشتباه نمی کنه.. این آهو به اینجا اومده بود که هدفی رو دنبال کنه و اونطور بخصوص زندگی کنه مثلا اینکه جفت گیری نکنه و طعمه بشه. ولی من میگم طبیعت هرسال تعداد زیادی آهو متولد می کنه که بعضیاشون زندگی درنظر گرفته شده برای یک آهو رو طی می کنن و بعضی هم زندگیشون حروم میشه و از دست میره. این آهوی قصه ما نمونه یک آهوه که زندگیش بی حاصل از دست رفته و حروم شده.

و اونوقت این سوال پیش میاد که اگر زندگی یک آهو حروم بشه آیا کسی ناراحت میشه؟ منظورم کسانی که دنبال بهانه برای ناراحت شدن هستن نیست.. سوال اینه که آیا واقعا کسی این وسط چیزی از دست میده؟ آیا کسی واقعا ناراحت میشه؟ آیا خود آهو ناراحت میشه یا چیزی رو از دست میده؟

جواب من اینه که نه اینطور نیست.. چون اصلا آهویی وجود نداره که چیزی رو از دست بده یا ناراحت بشه. این جمله رو هرجوری که می تونین تفسیر کنین و همه تفاسیرتون رو باهم جمع بزنین.
و حالا اگر بگین که آهویی واقعا وجود داره و ناراحت میشه من ازتون می پرسم آیا همه آهو هایی که هرگز به دنیا نیومدن چیزی رو از دست دادن یا ناراحت شدن؟ اگه اینطوره دقیقا چند تا آهو چیزی رو از دست دادن و دقیقا چقدر ناراحت شدن؟ و اینهمه ناراحتی کجا رفته؟