Rahaayi

Saturday, October 15, 2005

بندگی

یادم میاد وقتی کلاس اول دبیرستان بودم، یه معلم دینی داشتیم که یه خانومی بود به اسم خانوم طوقیان. البته من هیچوقت موفق به دیدن طوقش نشدم ولی یکبار که داشتیم درباره پیراهن آستین کوتاه باهاش بحث می کردیم گفت: البته حق با شماست.. پوشیدن پیراهن آستین کوتاه بر طبق دین مجازه.. ولی مشکل اینجاست که پیراهن آستین کوتاه استعمار غربه! (منظور اینه که پیراهن آستین کوتاه یکی از وصایلیه که غربی ها برای استعمار کردن ما بینمون رواج دادن.. یه چیزی تو این مایه ها.)
گفتیم: یعنی هرچیزی که استعمار غرب بود ما باید ازش فاصله بگیریم؟ گفت: بله.
گفتیم: پس اگه یه روز نماز هم استعمار غرب شد باید دیگه نماز نخونیم؟ گفت: بله. (و البته بعدش شروع کرد که حرفش رو اصلاح کنه ولی دیگه دیر شده بود.)

من اونموقع جوون تر از این بودم که بخوام دنیا رو عوض کنم ولی این حرف خانوم طوقیان که یه اصفهانی زرنگ بود چند روزی منو به خودش مشغول کرد. البته خانوم طوقیان قاعدتا نباید این حرف رو در کلاس درس دینی مدرسه امام خمینی پکن می زد و به وضوح این حرف از دهنش پریده بود.. ولی من می دونستم که این طوریه که اون فکر می کنه.

سالها گذشت و من کم کم فهمیدم که لباس آستین کوتاه استعمار غرب نیست.. و علت ممنوع کردن لباس آستین کوتاه و موی سر بلند فقط شکست اراده آدمهاست.. دولت از این وسایل استفاده می کنه تا اراده مردم رو بشکنه و نرمشون کنه و مجبورشون کنه که در هر قدمی که ورمی دارن چند بار ثابت کنن که قصد ندارن حق حاکمیت طبقه حاکم رو زیر سوال ببرن... تا کسانی که حاکمیت طبقه حاکم رو Challenge می کنن خیلی قبل از اینکه هرگونه فعالیت جدی بر علیه حکومت انجام بدن شناسایی و تادیب بشن.

امروز می دونم که بین مراسم صبحگاه سربازخونه ها که طی اون همه پادگان باید زیر پرچم قسم بخورن که به رهبر نظام وفادار باشن و مراسم صبحگاه مدارس و کوتاه کردن موی سر و ریش گذاشتن و نپوشیدن شلوار لی و سنت اجباری بودن نظام وظیفه تفاوتی نیست.. همه و همه برای رام کردن مردمه و مثل check point هایی در سر راه ِ به مبارزه طلبیدن حکومت قرار داده شده تا کسی که عزمی برای مقاومت داره خیلی زودتر از اونکه بخواد کاری بکنه شناسایی بشه.

معمولا اینطوریه که هر چی تعداد این check point ها بیشتر باشه امنیت حکومت بالاتر و احتمال یه شورش موفق در جامعه کاهش پیدا می کنه. مطابق این تعبیر اصلا غیر منتظره نیست اگه حکومت احمدی نژاد برای اینکه شرایط مطمئن تری پیدا کنه کم کم با زبون خوش و به بهانه های مختلف دست به افزایش این check point ها بزنه تا مخالفان رو در فاصله بیشتری از خودش سرکوب کنه. طرح حجاب، لباس ملی، تست باکره بودن برای خانومها، جدایی دختر و پسر در خیابونها و ادارات، اجباری بودن نماز در ادارات و شرکتهای دولتی همه و همه لایه هایی از قوانین هستن که برای تضمین ثبات حکومت اسلامی تعبیه شدن و تصور اینکه پایانی برای این قوانین وجود داره اشتباه محضه.