Rahaayi

Tuesday, July 11, 2006

خدا و شیطان


این مطلبت ممکنه خیلی متافوریکال و abstract و دور از زندگی واقعی به نظر بیاد.. این به این علته که ما عادت کردیم اون چیزی رو که چشممون می بینه یا بهمون میگن واقعی در نظر بگیریم و حقیقت ماجرا رو کمتر ببینیم. عادت حقیقت نبین بودن ما بطور تاریخی از رویارویی و عدم تطابق مذهب با حقیقت ناشی میشه که حتی وقتی که مذهب در ذهن و دلمون کمرنگ شده باشه هم با ما باقی می مونه.. بطوریکه برای بعضی از ما عادت به دیدن ظاهر و قبول نکردن حقیقت معقول پشت پرده تنها یادگار روزگار دینداریمونه.

در مقایسه خدا و شیطان که موضوع بحث امروزه میخوام خیلی واقعی و منطقی صحبت کنم و مثل همیشه در دنبال کردن رشته منطق قاطع و بی رحم باشم. اگر میخواین با من همراه باشین مسامحه رو کنار بگذارین و ذهنتون رو به تیغ برنده منطق بسپارین.

از اونچه که گفتم ممکنه خیال کنین میخوام هسته اتم رو براتون بشکافم که طبعا اینطور نیست.. میخوام یه مقایسه ساده بین دو موجود abstract افسانه ای براتون به عمل بیارم و برای این مقایسه لازمه تمام تصاویر ذهنیتون رو از این دو موجود برای یک لحظه کنار بگذارید.. مثلا اگه همیشه شیطان رو تیره و تار و ترسناک و سیاه دیدین این رنگها رو ازش بزدایین و اگه خدا رو شکل دریا یا آسمون یا سفید و نورانی دیدین اون رو هم فراموش کنین.

در ابتدای این بحث این فرض رو مطرح می کنم که مطابق نگرشی که در درون بیشتر ما هست و با نگرش مذهبی درباره خدا و شیطان هم سازگاری نداره ما شیطان رو زیر مجموعه خدا در نظر نمی گیریم بلکه قطبی دربرابر خدا می دونیم. اگر پیرو این نظریه نیستین از اینجا به بعد توی این مطلب بجای کلمه خدا نام Lord رو قرار بدین و بجای شیطان از کلمه انگلیسی Evil استفاده کنین. اینها سمبل نیروهای مثبت و منفی در جهان هستن و هیچکدوم هم زیر مجموعه اونیکی نیستن. این همون باوریه که باعث میشه ما بتونیم از جن و تاریکی و غیره بترسیم.

بطور منطقی خدای عامیانه اگه درست تشریح بشه موجودیه که از خوشحالی و شادی دلخواه خودش برخورداره.. فرمانروای عالم امکانه و این بخاطر اینه که دارای نیروهاییه که باعث میشه همه خواسته هاش برآورده بشه. و طبعا چنین موجودی که هرگز تبی نگرفته سرشار از مهر و عطوفته.

در طرف دیگه شیطان یک لا قبا موجود بینواییه که حالش به شدت گرفته شده و مقدار زیادی خشم و ناراحتی درش هست. شاید تمام اهمیت وجودش به این بر می گرده که این موجود از اونجایی که خواسته هاش برآورده نشده درش خشم ایجاد شده و حالا داره این خشم رو سر هرکس که دستش برسه خالی می کنه.

اینجا یک تفاوت خیلی اساسی دیگه هم بین این دو موجود آشکار میشه و اون اینه که شیطان اصولا توانایی بخشش در وجودش نیست و این باعث میشه که نتونه دنیا رو بخاطر برآورده نشدن خواسته هاش ببخشه. اگر اینکار رو میکرد خشمش فروکش می کرد و تمام مشکلات حل میشد. این در حالیه که مطابق فهم متعارف خداوند دارای توانایی بخشش بی نهایته.. به همین علته که هرچی فحش از من و شما بشنوه ناراحت نمیشه و چون ناراحت نمیشه مشکلی هم براش پیش نمیاد و کیفیت درونیش که به طبع خوشحالی و سروره بلا تغییر باقی می مونه. مطابق این استدلال اگر موجودی به اسم خداوند فقط به طور مقطعی هم توانایی بخشش رو از دست بده دچار دگرگونی میشه و از خدا بودن ساقط میشه.

این مقایسه ساده از این جهت حائز اهمیته که نشون میده شاید عنصر بخشش در نهایت آخرین حلقه زنجیر تفاوت بین دو قطب مثبت و منفی در این جهانه. خدایی که بخشنده نباشه خدا نیست و شیطانی که بخشنده باشه خاصیت موجود منفی بودن رو از دست میده و دارای سرور و قوام خداوندی میشه.

کار من در اینجا تموم میشه چون این نتیجه گیری "بدیهی از ابتدا" می تونه خیلی از سئوالات سخت رو پاسخ بده و موضع انسان منطقی در برابر زندگی جاری در جامعه مشخص کنه. مثلا این نگرش توضیح میده که چرا عیسی پسر خدا نامیده میشه یا چرا عیسی سرشار از عشقه. چرا به کسی که از دیگری سیلی خورده بخشش و عطوفت رو بجای مبارزه و انتقام جویی پیشنهاد می کنه و چرا بیماران رو شفا میده.. مطابق این نگرش میسح اگر بخشاینده مطلق نباشه از مسیح بودن ساقط میشه.

همچنین مطابق این نگرش خدایی که بخشنده مطلق نباشه به شیطان مبدل میشه و این نکته به نوبه خودش این سئوال عجیب رو پاسخ میده که چرا تعداد مردم شیطان پرست از خدا پرستان کمتره ولی جهان کماکان پراز کشمکش و غوقاست؟ پاسخی که من می تونم مطابق اونچه که گفته شد به این سوال بدم اینه که تقریبا همه خداپرستانی که من میشناسم رسما شیطان پرست هستن. چون خدایی که می پرستن خدایی بدون بخشش کامله.. نتیجتا گروه طالبان در افغانستان شیطان پرست هستن، خمینی و خامنه ای و 99.9 درصد روحانیون ایرانی و عراقی و غیره و ذالک شیطان پرست هستن، شمایی که فکر می کنی اگر روزه نگیری اله و بله رسما شیطان پرستی. پدر من هم شیطان پرسته.
هروقت که اینطوری فکر کنین اونوقت می بینین که شیطان اونطوری هم که فکر می کردین ترسناک نیست.. می بینین که بیشتر ما شیطان پرست هستیم و اونقدر هم که در فیلم Star Wars نشون میده زشت و سیاه نشدیم.

در آخر بگم که اگر بعد از یکماه از من چیزی بیشتر از این انتظار داشتین شما هم خدا رو با غیر خدا قاطی پاطی کردین.. راستی این رو هم بگم: اگه وقتی این نوشته رو بخونین و اظهار کنین که به خدا و شیطان به صورت کلاسیک اعتقاد ندارین وبعد راهتون رو کج کنین و برین وضو بگیرین و نماز بخونین معلومه که در خر کردن خودتون و من تا بی نهایت پیش رفتین چون اگر نماز خوندن یا روزه گرفتن براتون آرامش به همراه میاره قطعا در عمق ذهنتون به رویاروی نیروهای مثبت و منفی یا خدا و شیطان معتقد هستین ولی الان به نفعتون نیست که به رسمیت بشناسینش چون می ترسین که این بحث شما رو از خدا دور کنه و به شیطان نزدیک کنه!